10 Nieuwe verenigingsvormen gesignaleerd - deel 3

Van de 10 nieuwe verenigingsvormen delen wij graag de laatste vier vormen.
Dit zijn:

Actie vereniging
Deze vereniging heeft 1 doel, werkt aan 1 issue en alle acties draaien rond dit ene doel. Niet meer en niet minder. Dus een focus op EN doelgroep EN een begrijpelijk doel. Eenvoudige communicatie. Uitermate efficiënt. Een voorbeeld hiervan is ‘’PO in actie’’.

Influencer vereniging
De meeste jeugd volgt 1 of meerdere influencers online op YouTube en Instragram. Ze hebben veel volgers. Maar eigenlijk zijn het “fans”. Deze fans en groupies vormen samen een “movement”. Allemaal andere woorden. Dus dit is geen vereniging. Nee en ja. Dat ligt eraan hoe je ernaar kijkt. Grote groep mensen. Check. Vrijwillig aangesloten. Check. Beweegt als er wordt gecommuniceerd. Check. Doen dingen samen. Check. Hebben grote invloed door de kracht van het collectief. Check. Dus als beter kijkt zie je opvallend veel overeenkomsten met verenigingen.

Community vereniging
Communities zijn volgens velen de toekomst van verenigingen. En wij ontkennen dat niet. Maar zien wel dat juist de weg naar dit soort online verenigingen toch moeilijk aanslaat bij bestaande leden van verenigingen. En eigenlijk is dat goed nieuws. Dat geeft ons tijd om te experimenteren. Nu geven verenigingen vaak snel op. “De online community hebben we geprobeerd maar voor ons werkt dat niet”. Veel gehoord. Daar moet je voorzichtig mee zijn want vaak is de poging niet compleet, niet doortastend en al helemaal niet langdurig geweest. Ga er als vereniging serieus (tijd, middelen, inzet) mee aan de slag.

Ledenorganisatie nieuwe stijl
Dit zijn flexibele ledenorganisaties die de eerste stappen vanaf het bestaande model al hebben gemaakt. Ze hebben een bestuur dat alleen op hoofdlijnen acteert, omzetverhoging van leden is een primair doel, 30% van medewerkers is flex, er is weinig hiërarchie en 20% flexbudget om vanuit de directie snelle en adequate beslissingen te nemen. Er is moderne complete multi-channel communicatie en 50% of minder van alle inkomsten komt uit contributie, alle processen staan in management dashboards, ze hanteren een hoge transparantie kwaliteitstandaard en omarmen nieuwe werk technieken zoals SCRUM en KANBAN. Innovatie en co-creatie zijn normaal ingebouwd in de processen, medewerkers volgen opleidingen en hebben een aantoonbaar hoog werkniveau, financiële processen zijn transparant en de governance is goed ingeregeld. Belangenbehartiging en lobby staat continu op een hoog niveau. Jonge ondernemingen en jonge professionals worden automatisch lid van of werkzaam bij de vereniging en er is regelmatig een goed feestje om met de leden de welvaart en het vak te vieren.

Wil je graag meer weten over alle nieuwe verenigingsvormen? Laat het ons gerust weten en wij gaan graag met je in gesprek. Klik hier voor meer informatie.