Influencer = verenigen!

Influencers zijn, zeker bij de jongeren, een niet meer weg te denken groep. Wie zijn het? Wat doen ze? En wat heeft dat nou in vredesnaam te maken met verenigingen…?

Zoals ook eerder omschreven bij de nieuwe vormen van verenigingen. De meeste jongeren volgt één of meerdere influencers online op YouTube en Instragram. Ze hebben veel volgers. Maar eigenlijk zijn het “fans”. Deze fans en groupies vormen samen een “movement”. Allemaal andere woorden dan we gewend zijn in ons ‘’verenigingswoordenboek’’. Dus influencers zijn geen vereniging? Nee en ja. Dat ligt eraan hoe je ernaar kijkt. Grote groep mensen. Check. Vrijwillig aangesloten. Check. Beweegt als er wordt gecommuniceerd. Check. Doen dingen samen. Check. Hebben grote invloed door de kracht van het collectief. Check. Dus als je beter kijkt zie je opvallend veel overeenkomsten met verenigingen.

En naast dat influencers en verenigingen sterke overeenkomsten hebben, kan een samenwerking tussen een influencer en een vereniging een enorme positieve boost geven aan en binnen een vereniging.
Een voorbeeld hiervan is Liana Engibarjan. Ze heeft bijvoorbeeld 23.000 volgers op Instagram en vlogt/deelt heel veel over de binnenvaart. Een geweldige kans voor verenigingen die actief zijn in de binnenvaart om hier een samenwerking aan te gaan. Af en toe gebeurt dat al, ik hoop dat dat in de toekomst nog meer het geval zal zijn, inclusief ook andere influencers in andere branches. Fantaseer maar eens wat een vorm van samenwerking met Nikkie de Jager (juist die van Nikki Tutorials) zou kunnen betekenen voor de vereniging van bijvoorbeeld visagisten. Nikkie heeft 12,7 MILJOEN volgers op Instagram!

Stel jezelf de vraag, wie zijn jouw influencers binnen je branche of beroep? En hoe zou je hiermee versterkend kunnen gaan samenwerken? Pak dit concreet op binnen je vereniging!