Kennisdeling, cursussen en scholing aantrekkelijk maken

Waarschijnlijk is het een van de belangrijkste redenen waarom professionals zijn aangesloten bij een vereniging. Vooral voor beroepsorganisaties is alles wat te maken heeft met kennisdeling, cursussen en scholing een essentiële component van het lidmaatschap. We kennen allemaal het principe ‘permanente educatie’.

Met de opkomst van het internet en de toenemende mogelijkheden van e-learning, webinars en andere online tools zien we dat het karakter van kennisdeling verandert. Neem nu dit boek. Het is gratis. De auteurs zijn ervan overtuigd dat kennis overal gratis te vinden is. Het verschil zit ’m in de toepassing. Weten dat je iets moet doen en erover lezen is heel iets anders dan het ook daadwerkelijk zelf te moeten uitvoeren. Dan is het handig en soms noodzakelijk dat je daar andere mensen met ervaring bij betrekt. En daarom zijn opleidingen met ervaren docenten een goede manier om kennis te begrijpen en toe te passen.

Als we deze kennis meenemen naar alles wat we weten over cursussen en scholing, zien we dat veel verenigingen nog moeten moderniseren en dat praktische toepassingen over de uitvoering nog moeten worden toegevoegd.

Leren van andere verenigingen die op dit punt verder zijn, is een goed idee.

Maak leren weer leuk

Een probleem met opleidingen, trainingen en cursussen is het feit dat te veel mensen denken dat leren saai is. Het imago is soms beschadigd op school, universiteit en door saaie cursussen.

Een vaak gehoorde klacht bij beroepsverenigingen is dat men PE-punten MOET halen. Het moeten is algemeen onwenselijk maar helaas meestal onvermijdelijk. Als compensatie kun je proberen om elementen in te bouwen die het weer leuk maken. Denk daarbij aan het zichtbaar maken van je mede cursisten, best practise verhalen toevoegen, integreer sociaal media, doe veel meer met visuals, images, infographics en video dan met lange teksten en zorg voor een FUN-learning experience.

En verder lukt dat goed door heel bewust ledencontact met andere leden in te bouwen en het element ‘samen leren’ te stimuleren. Daarmee combineer je tegelijkertijd waardevol onderling ledencontact.